راهنمای خرید تبلت

برای خرید تبلت به چه نکاتی باید توجه کرد؟🤔

پیدا کردن یک تبلت خوب برای خرید از خرید وسایل دیجیتال دیگر مانند یک گوشی خوب یا یک لپ‌‌‌‌تاپ سخت‌تر است.  دلیل این سختی را می‌توان در کارایی تبلت دانست که هر دو کارایی گوشی و لپ‌تاپ را پوشش می‌دهد. تبلت‌ها با صفحه نمایش بزرگ‌تر از موبایل و کوچک‌تر از لپ‌تاپ، بدون استفاده از کیبورد و موس می‌توانند بخش بزرگی از نیاز‌های شما را رفع کنند.😍 در این مطلب سعی کردیم تا راهنمای خوبی برای خرید تبلت در اختیارتان قرار دهیم.

🧐نکاتی که پیش از خرید تبلت باید بدانید:

امروزه تبلت‌ها تنها نمونه بزرگ‌شده‌ گوشی‌های هوشمند نیستند و به‌ واقع قادرند تا تفاوت‌هایی را در تجربه کاربری افراد رقم بزنند که در گذشته از آن‌ها سراغ نداشتیم. باتوجه به دگرگونی‌های گسترده‌ای که در بازار تبلت‌ها رخ داده، یک تبلت در مقایسه با گذشته پیچیده‌تر شده و افراد باید ویژگی‌های  بیشتری را در نظر بگیرند. در صورتی که قصد خرید تبلت را دارید یا می‌خواهید قیمت تبلت‌ها را چک کنید، از این لینک‌ها استفاده کنید.

پیش از اینکه به بحث راهنمای خرید تبلت ورود کنیم، باید خواسته‌هایتان را لیست کنید. هدف و نیازتان از خرید یک تبلت را به‌خوبی مشخص کنید. هدف ما در این مقاله راهنمای خرید تبلت متناسب با نیازتان است؛ دستگاهی که تا چندسال جوابگو خواسته‌های شما باشد بنابراین سعی کنید بدون‌ِ تعارف در این مورد تصمیم‌گیری کنید و حدس و گمان را به‌کلی کنار بگذارید.حال می‌خواهیم ۸ نکته در خرید تبلت را با هم مرور کنیم:

راهنمای خرید بهترین تبلت

۱-سیستم عامل تبلت⚡

هنگامی که برای خرید تبلت اقدام می کنید، مهم‌‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، نوع سیستم عامل تبلت مورد نظر است. در دنیای تبلت‌ها، سیستم‌عامل‌ها هستند که تفاوت را رقم می‌زنند. در حالی که سیستم‌عامل‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند نیز تفاوت‌های آشکاری با یکدیگر دارند؛ اما از نظر کارکرد و قابلیت‌ها، عموماً در یک سطح قرار می‌گیرند. خوشبختانه این موضوع برای تبلت‌ها صدق نمی‌کند و با کوچ از یک سیستم‌عامل به سیستم‌عاملی دیگر، کاملاً می‌توانید تفاوت ساختاری و عملکردی را متوجه شوید. سیستم عامل‌‌های تبلت، شامل یکی از سه نوع اندروید، IOS و یا ویندوز است.

۲-نمایشگر و رزولوشن 📱

نمایشگر

اندازه نمایشگر تبلت‌ها تنها برگِ برنده در مقایسه با گوشی‌های هوشمند است. صفحه نمایش تبلت‌ها اغلب بین ۷ تا ۱۳ اینچ می‌باشد اینکه کدام یک از این اندازه‌ها بهتر است، بستگی به نظر و هدف شما از خرید تبلت دارد. اگر به تماشای فیلم و بازی در تبلت فکر می‌کنید، بهتر است سراغ گزینه‌های ۱۰ اینچی یا بزرگتر بروید. معمولاً شرکت‌ها از اندازه ۱۰ اینچی در محصولات بالارده و باکیفیت خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید این موضوع را در نظر داشته باشید که خرید تبلتی بزرگ، نیازمند پرداخت مبلغِ بیشتری خواهد بود. با این‌حال اگر بیشتر می‌خواهید به کار‌های عادی مانند گشت‌و‌گذار در فضای مجازی و اینترنت، تماشای عکس یا کتابخوانی بپردازید، می‌توانید به گزینه‌های ۷ تا ۸ اینچی فکر کنید که به ‌سبب اندازه متوسطشان راحت‌تر در دستانتان قرار می‌گیرد.

راهنمای خرید تبلت اپل

رزولوشن

در خرید تبلت علاوه بر اندازه نمایشگر٬ کیفیت و وضوح نمایشگر نیز بسیار مهم است. اگر وضوح نمایشگر پایین باشد ممکن است تا زیباترین تصاویر، نمودی زشت در ذهنمان پیدا کنند. برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشویم، باید به رزولوشن صفحه‌نمایش پیش از خرید دقت کنیم. علاوه بر رزولوشن و تراکم پیکسلی، گزینه دیگری که برای صفحه نمایش یک تبلت مهم است، محافظ صفحه آن می‌باشد. ضمنا تبلت‌هایی که از محافظ صفحه‌های گوریلاگلس استفاده می‌کنند را نسبت به تبلت‌هایی که از سایر محافظ‌ها بهره می‌برند، در اولویت قرار دهید.

۳-حافظه و ذخیره سازی اطلاعات 🔥

برای انتخاب تبلت خوب، حافظه تبلت از مهم‌ترین فاکتور‌هایی است که باید به آن توجه کنید. مقدار ظرفیت حافظه‌ای كه شما برای یك تبلت نیاز دارید، بستگی مستقیم به نحوه استفاده از تبلت دارد. همانطور که ابتدای این مطلب گفتیم، کاربری‌های تبلت، چیزی بین کاربری‌های گوشی و لپ‌تاپ می‌باشد. دوستداران تبلت علاقه دارند که فایل‌هایی با حجم زیاد مانند فیلم، بازی و … روی تبلت‌ها ذخیره کنند. از طرفی در نظر داشته باشید که بخش قابل توجهی از فضای حافظه داخلی به سیستم عامل اختصاص داده شده است. در نتیجه فضای ذخیره‌سازی لازم روی تبلت طبیعتا بیشتر از اسمارت‌فون‌ها دردسرساز می‌شود. اگر چه بیشتر تبلت‌ها از حافظه خارجی نیز پشتیبانی می‌کنند، اما حافظه داخلی بالا یک مزیت برای تبلت‌ها به شمار می‌آید. البته وجود فضای ابری ذخیره‌سازی، بیشتر افراد را از حافظه‌های فیزیکی بی‌نیاز کرده است.

راهنمای خرید تبلت خوب

بطور کلی برای تبلت، حافظه با ظرفیت ۱۶ گیگا بایتی کافی می‌باشد و شما می‌توانید تعداد زیادی موزیک و عکس را در آن جای دهید. اما در مورد ویدئوی HD و بالاتر از آن و همچنین برنامه‌های کاریردی پرحجم، قضیه فرق کرده و نیاز به حافظه بزرگتری دارید. در صورتی كه به ذخیره‌ی مقدار زیادی عكس و ویدئو نیاز نداشته باشید، حافظه‌هایی كمتر از این مقدار نیز كافی به نظر می‌رسد. محصولات اپل فاقد درگاه كارت‌خوان هستند، اما بسیاری تبلت‌های دیگر در بازار كارت‌های micro SD یا  micro SDHC  را پشتیبانی می‌کنند.

۴-طراحی٬ وزن و ضخامت تبلت

در حال حاضر قابلیت حمل ساده‌تر، ابعاد کوچک و وزن کمتر تبلت‌ها نسبت به لپ‌تاپ، مهمترین دلایلی‌ست که کاربران برای خرید تبلت اقدام می‌کنند. طراحی تبلت و زیبایی ظاهر آن از بحث‌هایی است که بیشتر به سلیقه کاربر مربوط می‌باشد.  نمی‌توانیم به بهانه‌ی قوی بودن، از ضخامت زیاد تبلت‌ها بگذریم. تبلت‌های جدید بسیار باریک شده‌اند و باید اعتراف کرد که جذابیت، کنترل پذیری و طراحی آن‌ها بسیار زیاد و بهتر شده است. در اینجا طراحی نازک و وزن سبک تبلت‌ها را به عنوان دو ملاک و معیار جذاب در نظر می‌گیریم. معمولا جنس بدنه اکثر تبلت‌های ارزان قیمت و میان‌رده از پلاستیک و پلی کربنات می‌باشد که البته تفاوت چندانی با هم ندارند. برخی از تبلت‌های پرچمدار نیز هستند که از طراحی‌های یکپارچه با جنس بدنه فلزی (آلومینیوم) بهره می‌برند و طراحی زیبا و مقاومی دارند. علاوه بر جنس بدنه، پارامتر دیگری که جدیدا مورد توجه کمپانی‌های سازنده و کاربران قرار گرفته، ضخامت دستگاه می‌باشد. بطوری که برخی از کمپانی‌های سازنده حاضر شده‌اند که از ظرفیت باتری دستگاه کاسته و ضخامت آن را کاهش دهند. گزینه دیگر مورد بحث که در کمتر تبلتی مشاهده می‌شود، مقاومت دستگاه در برابر گرد و خاک و مایعات می‌باشد.

بهترین تبلت

۶-دوربین 📷

امروزه بيشتر تبلت‌ها و همه تلفن‌هاي همراه هوشمند مجهز به دوربين هستند كه امكان ثبت لحظه‌ها را به صورت تصاوير ثابت و متحرك براي شما فراهم مي‌كند. ممکن است برای بسیاری از افراد، دوربین و کیفیت بالای آن نقش مهمی در خرید یک تبلت ایفا کند؛ با‌این‌حال اگر با خرید یک تبلت انتظار دارید که به دوربین با کیفیت بالا برای عکس‌برداری دست پیدا کنید، باید به شما بگوییم که معمولاً سازندگان تبلت، این‌روزها تمرکز خود را به‌جای دوربین روی موارد دیگری نظیر بهینه‌سازی نرم‌افزار، سخت‌افزار و ارائه‌ ویژگی‌های جدید برای کاربران حرفه‌ای معطوف کرده‌اند. بيشتر تبلت‌ها دوربين روی خود در بالای صفحه نمايش دارند و اين به معناي آن است كه شما مي‌توانيد در برنامه های چت تصويري از آن استفاده کنید. اگرچه در تبلت‌هایی نظیر بالارده‌های اندرویدی و آیپد‌ها می‌توانید دوربین خوب و به نسبت باکیفیت در زمینه عکس‌برداری داشته باشید؛ اما توانایی عکس‌برداری این دستگاه‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند به‌هیچ‌ عنوان قابل‌مقایسه نخواهد بود. دوربین‌های بکار برده شده برای تبلت‌ها (مخصوصا تبلت‌هایی با صفحه نمایش ۱۰ و ۱۲ اینچی) چندان فرق زیادی ندارند. تبلت‌های پرچمدار معمولا دارای دوربین‌های ۵ و ۸ مگاپیکسلی هستند و به ندرت تبلتی یافت می‌شود که از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی استفاده کند. به همین دلیل بهتر است حساسیت زیادی روی دوربین حین خرید تبلت و به خصوص خرید تبلت دانش آموزی نداشته باشید.

راهنمای خرید تبلت

۷-اتصالات و ارتباطات🖇️

در راهنمای خرید تبلت در می‌یابیم پورت‌ها یکی از بخش‌های مهم هر دستگاه الکترونیکی محسوب می‌شوند.بسیار مهم است که تبلت شما از چه درگاه های اتصالی پشتیبانی می کند زیرا پورت‌ها تفاوت میان یک تبلت و یک لپ‌تاپ را رقم می‌زنند. البته این موضوع به نوع استفاده شما از تبلت نیز بستگی دارد درحالی که شما در لپ‌تاپ به طیف گسترده‌ای از پورت‌ها برای اتصال فلش، صفحه‌کلید و… دسترسی دارید؛ اما این موضوع در دنیای تبلت‌ها اکثراً محدود به یک پورت می‌شود. در این میان، تبلت‌ها با سیستم عامل ویندوزی به‌ لطف کاربرد حرفه‌ای‌تر خود نسبت به رقبای اندرویدی و آی‌او‌اسی، به شما امکان دسترسی به پورت‌های بیشتری را می‌دهد.اگر از خرید تبلت قصد دارید تا در جلسات یا ارائه‌های دانشگاهی استفاده کنید و آن را به ویدیو پروژکتور وصل کنید، بهتر است دنبال تبلت‌هایی باشید که پورت مینی‌دیسپلی را درون خود جای داده‌اند یا اینکه از آن در قالب یک تبدیل پشتیبانی می‌کنند.پورت‌ها در تبلت‌های آیپد و اندرویدی عموماً به همان پورت شارژ خلاصه می‌شود و اگر قصد اتصال وسیله جانبی دیگری به این پورت‌ داشته باشید، به‌ناچار باید به تبدیل‌ها روی بیاورید که هزینه‌ای اضافی را روی دستتان می‌گذارند.این‌روزها استفاده از پورت USB Type-C‌ در بین سازندگان گوشی‌های هوشمند و تبلت بسیار مرسوم است. اینگونه پورت‌ها علاوه بر اینکه فضای کمتری را در بدنه اشغال می‌کنند، سرعت انتقال داده بالاتری نیز دارند.

راهنمای خرید بهترین تبلت های موجود در بازار ایران

⚠️نکته :برخی از تبلت ها این امکان را دارند که به یک صفحه کلید خرجی متصل شوند تا شما بتوانید به راحتی تایپ کنید. بنابراین اگر در طول روز برای تایپ از تبلت خود استفاده می کنید، بهتر است به این موضوع توجه کنید که تبلت مورد نظرتان قابلیت اتصال به کیبورد را داشته باشد.

۸-ظرفیت و طول عمر باتری🔋

در هنگام خرید تبلت توجه به نوع کاربری تبلت که بیشتر برای تماشای فیلم٬ وب‌گردی و …. می‌باشد بسیار حائز اهمیت است; زیرا باید توانایی نگهداری شارژ را داشته باشد. توجه کنید که تبلت خریداری شده از نظر قدرت شارژدهی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد. اگر باتری تبلت شما در روز های اولیه پس از خرید، توانایی نگهداری خوب شارژ را نداشته باشد، بعد از گذشت ۱۲ تا ۱۸ ماه به شدت بدتر خواهد شد.

به دلیل این که اندازه تبلت‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند بزرگتر است، سازندگان می‌توانند حجم بزرگتری از باتری را در این دستگاه‌ها به کار بگیرند. هرچه عددی که در مقابل اصطلاح میلی‌آمپر ساعت (mAh) قرار می‌گیرد، بیشتر باشد، طبیعتاً زمان کارکردِ دستگاه با یک‌بار شارژ نیز بیشتر خواهد بود.

معمولاً در تبلت‌ها حداقل شاهد استفاده از باتری‌هایی با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی هستیم؛ اما این رقم بنا به سلیقه‌ تولیدکننده و اندازه صفحه‌نمایش می‌تواند متغیر باشد. به‌عنوان نمونه در مدل‌های مختلف آیپد‌های اپل معمولاً از باتری با ظرفیتی بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌شود.

در شارژدهی یک باتری عوامل بسیاری دخیل هستند که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به سایز نمایشگر، حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش و کیفیت اشاره کرد. هرچه موارد یادشده به سمت بیشتر میل داشته باشند، بدیهی است باتری نیز سریع‌تر انرژی خود را از دست می‌دهد.

قابلیت تماس🤙

در سال‌های نه چندان دور افراد زیادی را مشاهده می‌کردید که تبلت‌در دست، در حال مکالمه تلفنی با دیگران هستند که به‌سبب اندازه بزرگ تبلت‌ها، صحنه‌های خنده‌داری را به وجود می‌آورد. اما امروز این موضوع به‌ندرت دیده می‌شود. با‌این‌وجود، احتمالاً برای بسیاری از افراد امکان برقراری تماس از طریق سیم‌کارت نکته مهمی برای خرید یک تبلت محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که تبلت‌های سیم‌کارت‌خور به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول تبلت‌هایی با قابلیت مکالمه هستند
  • دسته دوم تبلت‌هایی هستند که قابلیت مکالمه ندارند و تنها برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند

راهنمای خرید تبلت عالی

اگر به‌دنبال برقراری تماس از طریق سیم‌کارت در تبلت‌ها هستید، تبلت های اندرویدی تنها انتخاب شما خواهند بود. در حالی که آیپد‌های شرکت اپل نیز از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند؛ اما سیم‌کارت استفاده شده در تبلت‌های این شرکت تنها برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شوند و امکان برقراری تماس در آن‌ها ابداً میسر نیست؛ این موضوع برای برخی از تبلت‌های ویندوزی نیز صدق می‌کند.

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *