هارد هیبریدی چیست؟

امروزه استفاده از تکنولوژی های جدید مسئله ای اجتناب ناپذیر است و به سادگی تاثیرات سودمند آن را در مشاغل و حوزه های مختلف زندگی خود و دیگران مشاهده می کنیم. در دنیای پرهیاهوی امروز که میل به سرعت در تمام جنبه های زندگی مشهود است، همه ی افراد به دنبال کامپیوتر یا لپ تاپ هایی هستند که سرعت پردازش بالاتر و ظرفیت ذخیره سازی بیشتری دارد، که دسترسی به این امر با استفاده از هارد هیبریدی بسیار آسان تر است.

هارد دیسک یکی از مهم ترین قسمت های کامپیوتر می باشد که اطلاعات مربوط به راه اندازی سیستم، برنامه ها و داده ها را در خود ذخیره می کند. در بسیاری از مشاغل امروزی، هارد نقش به سزایی در ذخیره سازی اطلاعات دارد. از جمله هارد دیسک های کاربردی، هارد هیبردی است که نبود آن انجام فعالیت های بسیاری را به تاخیر می اندازد و باعث افزایش هزینه ها می شود.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با هارد هیبریدی یا SSHD برای شما صحبت کنیم تا با این فن آوری روز دنیا آشنا شوید.
با ما همراه باشید:

انواع هارد دیسک ها

در حال حاضر، هارد دیسک هایی پیشرفته با ظرفیت بالا و طول عمر زیاد به بازار جهانی عرضه شده اند. به طور کلی، سه دسته هارد دیسک به منظور نگهداری و استفاده از داده های مختلف وجود دارد که با توجه به ویژگی های هر کدام و نیاز خودتان می توانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. در ابتدا به توضیح مختصری درباره انواع هارد دیسک ها می پردازیم تا بتوانید با دید بازتری انتخاب کنید:

هارد دیسک HDD

درایو دیسک سخت یا HDD قدیمی ترین ابزار ذخیره سازی اطلاعات است که می تواند ظرفیتی تا 10 ترابایت را برای شما فراهم کند. هارد HDD  فضای ذخیره سازی بالایی داشته و عملکرد مناسبی برای نگه داری فایل ها دارد ولی ابعاد و وزن سنگین و امکان آسیب پذیری این محصول قدیمی ما را به استفاده از ابزار به روزتری ترغیب می کند. اگر مهم ترین اولویت شما برای تهیه هارد دیسک داشتن ظرفیت بالا با پرداخت کم ترین هزینه است، ما به شما خرید هارد دیسک HDD  را پیشنهاد می کنیم. باید توجه داشته باشید که سرعت این درایوهای مکانیکی کم است، ولی حجم آن بالا و قیمت مناسبی دارند.

حافظه SSD

حافظه SSD یا درایو حالت جامد حافظه ایست که از نظر طراحی شبیه به ساختار فلش USB ولی در ابعاد بسیار بزرگتر می باشد و تا 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی را در اختیار شما قرار می دهد. حجم نسبتا کم این حافظه ها برای ذخیره سازی اطلاعات مهم مناسب است. از جمله مزایای این حافظه ها می توان به سرعت عملکرد بالا و پردازش سریع ویندوز برای فایل های اجرایی سیستم عامل اشاره کرد، ولی توجه داشته باشید که ابعاد کوچک این حافظه مسئله ایست که نمی توان آن را نادیده گرفت. در مقابل، هزینه بالاتر به ازای هر گیگابایت فضای ذخیره سازی مساله ایست که خریدار را بر سر دو راهی قرار می دهد. SSD ها به دلیل سایز کوچک تر و سرعت بالاتر برای سیستم های حساس و امنیتی انتخاب بهتری هستند.

هارد دیسک هیبریدی

هارد هیبریدی یا Solid State Hybrid Drive فن آوری جدیدی است که برای رفع نیاز های کاربران خانگی مناسب است و کارایی بیشتری را برای ما به ارمغان می آورد. هارد هیبریدی از درایو  SSD  بزرگتر و از هارد درایو های قدیمی سریعتر می باشد. هدف اصلی تولید هارد هیبریدی این است که مانند درایوهای جامد دسترسی به فایل های سیستمی و برنامه ها با سرعت قابل قبولی انجام شود و ظرفیت ذخیره سازی بالای دیسک های مغناطیسی برای سایر فایل ها فراهم شود.

هارد هیبریدی ترکیبی از حافظه SSD و هاردهای HDD

هارد هیبریدی تلفیقی از هارد های SSD و HDD هستند. هارد هیبریدی درایو حالت جامد را با ظرفیت هارد دیسک مکانیکی در اختیار شما قرار می دهد. هاردهای هیبریدی سرعت ذخیره سازی حافظه SSD  را با قیمتی کمتر عرضه می کند. این هاردها ظرفیت بیشتر و سرعت بالای هر دو هارد SSD و HDD را به طور همزمان داراست و مزایای هر دو درایو را دارد. این ویژگی مزیتی است که ما را به استفاده از این تکنولوژی روز دنیا ترغیب می کند. هارد هیبریدی، حافظه ی SSD  یا درایو حالت جامد را با ظرفیت هارد دیسک HDD  به شما عرضه می کند.

این هارد دیسک ظرفیتی بزرگتر از درایو حالت جامد داشته و از هارد دیسک مکانیکی سریع تر است. هاردهای هیبریدی ارزان تر از SSD ها هستند، چون دارای مقدار کمی حافظه SSD بوده و سرعت ذخیره سازی SSD  را با قیمت کمتری در اختیار کاربران قرار می دهد.

هارد هیبریدی چه کاربردی دارد؟

بازار اصلی هاردهای هیبریدی لپ تاپ ها هستند. هارد هیبریدی روشی ساده و مقرون به صرفه برای بهبود عملکرد بدون از دست دادن ظرفیت ذخیره سازی می باشد. هارد دیسک های هیبریدی درایوری با ظرفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه هستند که بهترین راه حل برای داشتن فضای ذخیره سازی با سرعتی معادل سرعت SSD و ظرفیت بالای هارد دیسک های HDD  می باشند و بر روی تمامی لپ تاپ ها و کنسول های بازی قابل راه اندازی هستند. البته در هنگام خرید بهتر است که به اندازه و قرار گیری هارد دیسک در لپ تاپ و ارتفاع حافظه قبلی توجه کنید. هارد های هیبریدی برای کسانی مناسب است که از تعداد مشخصی برنامه استفاده می کنند و برای گیمرهایی که انواع مختلفی از بازی ها را اجرا می کنند مناسب نیست.

 

هارد هیبریدی چگونه عمل می کند؟

هارد هیبریدی همان درایو فیزیکی شماست با این تفاوت که از درایو های مکانیکی سریع تر بوده و برتری آن نسبت به درایو SSD  این است که به ازای هر 1GB  فضای ذخیره سازی که در اختیار شما قرار می دهد قیمتی ارزان تر دارد.

SSD برای ذخیره موقت اطلاعات است تا سرعت پردازش افزایش یابد، ولی نگه داری طولانی مدت اطلاعات در بخش مکانیکی هارد دیسک می باشد. وقتی سرعت افزایش می یابد، سرعت سیستم عامل هم افزایش می یابد و به دنبال آن بازدهی بیشتر می شود. اطلاعات به صورت کلی بر HDD  ذخیره می شود و هارد اطلاعاتی که زیاد استفاده شده را مهم تشخیص می دهد و به قسمت SSD  منتقل می کند تا امن تر بوده و سرعت دسترسی به آن ها افزایش یابد.

در هنگام شروع استفاده از هارد هیبریدی، سرعت آن کم است زیرا هنوز هیچ فایل کشی در حافظه جامد نیست. به همین خاطر مانند درایوهای مکانیکی سنتی سرعت کمی دارد. به مرور زمان با ذخیره کردن فایل ها سرعت افزایش می یابد. هارد دیسک هیبریدی نرم افزارهای پر کاربرد را به طور هوشمند شناسایی کرده و آن ها را در بخش جامد حافظه ذخیره می کند تا بارگذاری و خواندن اطلاعات افزایش یابد.

حافظه هارد هیبریدی

هارد هیبریدی صفحات ذخیره سازی سنتی با حافظه پرسرعت کوچک هستند. حجم حافظه  SSD  حالت جامد بین 3GB  تا 8GB  می باشد که به دلیل داشتن حجم نسبتا کم برای نگه داری فایل های مهم کاربرد دارد. هارد HDD  هارد مغناطیسی سنتی است که حجم مکانیکی بین 1TB  تا  4TB  در اختیار شما قرار می دهد. بهترین درایو هیبریدی حافظه 8 گیگابایتی SSD به همراه حافظه دیسک سخت 1 ترابایتی دارد. هارد دیسک جامد ترکیبی یک HDD  است که از ساختار SSD  برای کش (Cache)  کردن داده ها استفاده می کند. هارد هیبریدی داده های موجود در حافظه حالت جامد را کش می کند و این امر سرعت بالایی به فایل ها داده و در زمان صرفه جویی می کند.

 

نحوه ذخیره سازی اطلاعات در هارد هیبریدی

شاید این فکر به ذهن شما خطور کند که به جای تهیه درایو هیبریدی از حافظه SSD  برای راه اندازی و نگه داری فایل های سیستم عامل به اضافه HDD  به عنوان مکانی برای ذخیره عکس ها و فیلم های خود استفاده کنید. ولی باید این نکته را به شما یادآور شویم که پیکربندی SSD  و HDD دستی است. در صورت استفاده از هارد های جدا باید به صورت مجزا مشخص کنید که کدام اطلاعات روی HDD  و کدام روی SSD  ذخیره شوند که متاسفانه باید به شما بگوییم این کار کمی مشکل و وقت گیر است، ولی در هارد هیبریدی نیاز نیست فکر کنیم چه فایلی را کجا ذخیره کنیم، چون این کار به صورت اتوماتیک برای شما انجام می شود.

بار اولی که اطلاعات را بر روی هارد هیبریدی می خوانیم، سرعت آن با هارد HDD  تفاوتی ندارد، اما به مرور زمان سرعت بازیابی اطلاعات بیشتر می شود. نحوه ی ذخیره سازی اطلاعات به این صورت است که در اولین استفاده از هارد هیبریدی اطلاعات در HDD  ذخیره می شود، اما بعد برخی اطلاعات به حافظه SSD منتقل می شود و برخی در HDD باقی می ماند. این امر باعث می شود SSD به سرعت پر نشود. ذخیره سازی اطلاعات در هارد های هیبریدی بسیار آسان تر است. پس اگر فضای لازم برای نصب این گزینه را دارید هارد هیبریدی مناسب ترین و هوشمندانه ترین انتخاب برای شماست.

بهره مندی از مزایای هاردهای SSD و HDD در هارد هیبریدی

برای بهره مند شدن از مزایای هر دو نوع درایو در هارد هیبریدی نیازی نیست تعیین کنیم کدام فایل ها و برنامه ها در کدام درایو قرار بگیرد. درایو از طریق نرم افزار Frimewire اطلاعات را دسته بندی می کند. هم چنین اتصال یکپارچه باعث کارایی بیشتر در خواندن و نوشتن اطلاعات می شود. ترکیب عملکرد سریع هاردهای حالت جامد و ظرفیت ذخیره سازی بالای هاردهای مغناطیسی سنتی به همراه قیمت معقول، باعث تولید هارد هیبریدی SSHD  شد. هدف اصلی از تولید هاردهای هیبریدی این است که مانند درایوهای جامد دسترسی به فایل های سیستمی و برنامه ها با سرعت انجام شود و ظرفیت ذخیره سازی بالای دیسک های مغناطیسی برای سایر فایل ها فراهم شود.

هارد هیبریدی، مناسب ترین انتخاب

بهترین راه حل برای داشتن فضای ذخیره سازی با سرعتی معادل SSD و ظرفیت بالای هارد دیسک های سنتی استفاده از هارد دیسک های هیبریدی است. SSD به عنوان حافظه کش برای اطلاعات ذخیره شده در حافظه HDD عمل می کند. بهبود سرعت و افزایش ظرفیت هارد در کنار قیمت مناسب، هارد هیبریدی را به جایگزین مناسبی برای حافظه SSD  تبدیل کرده است.

برندهای معروف تولیدکننده هارد هیبریدی

از جمله شرکت های تولیدی هاردهای هیبریدی می توان به شرکت آمریکایی سیگیت، بزرگترین تولیدکننده هارد دیسک در جهان اشاره کرد. سیگیت یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده تجهیزات ذخیره سازی داده در جهان است. پس از آن شرکت سامسونگ نیز هاردهای هیبریدی خود را به بازار جهانی عرضه کرد.

جالب است بدانید که شرکت seagate در تبلیغات هارد های هیبریدی SSHD خود از طرح جالب زیر استفاده کرد که مفهوم دقیق ظرفیت هارد HDD و سرعت حافظه های SSD را نشان می دهد.

در صورت تمایل، می توانید با مراجعه به وب سایت فروشگاه اینترنتی کالاوما، از موجودی جدیدترین هارد ها روز دنیا با خبر شده و با مناسب ترین قیمت خرید کنید. این فروشگاه اینترنتی، ارائه دهنده ی جدیدترین و بهترین کالاهای دیجیتال روزدنیا با قیمتی باور نکردنی و ضمانت سلامت و کیفیت می باشد.