راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای انتخاب لپ تاپ

قبل از اینکه اقدام به خرید لپ تاپ برای خود کنید، همیشه باید لپ‌تاپی را که می‌خواهید، بر اساس نیاز، بودجه و کارایی که می‌خواهید انتخاب کنید. همچنین خوب است که پیش از اقدام به خرید، راهنمای خرید لپ تاپ را در دست داشته باشید تا در مسیر خرید خود منحرف نشوید. در این مقاله قصد داریم نکات مهم برای خرید لپ تاپ و همچنین موارد مهم در هنگام خرید لپ تاپ را به طور کامل، جهت راحتی شما در انتخاب، معرفی کنیم.

نکات مهم در هنگام خرید لپ تاپ

در انتخاب لپ‌تاپ و خرید آن، باید به نکات مهمی از جمله، نیاز، بودجه، سایز لپ تاپ، سخت افزار، پردازنده، کاربرد و طراحی آن توجه کنید. در ادامه این بخش، نکات مهم درباره خرید لپ تاپ را به شما توضیح خواهیم داد.

نیاز شما به لپ‌تاپ

توجه به اینکه شما لپ‌تاپ را برای پاسخ به کدام یک از نیازهای خود می‌خواهید، می‌تواند تا حد زیادی در تصمیم‌گیری به شما کمک کند؛ چراکه تمامی لپ‌تاپ‌های بازار کاربرد و مخاطبان یکسانی ندارند و هر یک به منظور انجام کارهای مختلف و کاربران گوناگونی طراحی و تولید شده‌اند.

مثلا اگر شما برنامه‌نویس هستید و یا کارتان مرتبط با لپ‌تاپ است مثل طراح، به یک لپ‌تاپ با سخت‌افزار و پردازنده قوی نیاز دارید تا در هنگام کار و انجام پروژه‌های سنگین سیستم شما دچار هنگ و مشکل نشود. و یا عنوان مثال، لپ‌تاپی که تنها برای اتصال به اینترنت و گشت و گذار در فضای مجازی استفاده می‌شود با دستگاهی که برای بازی‌های رایانه‌ای آنلاین انتخاب می‌شود، تفاوت زیادی دارد.

نکات مهم برای خرید لپ تاپ

۱. به بودجه خود توجه کنید

یکی دیگر از مواردی که در خرید لپ تاپ باید به آن توجه زیادی داشته باشید، بودجه مالی و قدرت خرید خود برای تهیه یک دستگاه لپ‌تاپ است. با این کار شما می‌توانید با انتخاب یک بازه معین مالی و اعلام آن به فروشندگان، از بهترین گزینه‌های ممکن برای خرید لپ‌تاپ مطلع شوید. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از انتخاب لپ‌تاپ، مقدار بودجه خود را نوشته و بر اساس آن لپ‌تاپ را انتخاب کنید.

۲. سیستم عامل مناسب

اگر شما از کاربران گوشی‌های آیفون یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی اپل هستید، بهتر است از لپ‌تاپ‌های اپل که سیستم عامل مجزایی تحت عنوان مک او اس (Mac OS) دارند، استفاده کنید. در غیر این صورت، گزینه‌های دیگری همچون ویندوز، لینوکس و کروم او اس وجود دارد که البته از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها جدیدترین نسخه‌های ویندوز ( windows ۱۰ و  windows 11 ) است.

۳. سایز و اندازه لپ‌تاپ

یکی دیگر از نکات مهم هنگام در خرید لپ تاپ اندازه و سایز آن است. قبل از اینکه به مشخصات یا قیمت‌گذاری توجه کنید، توصیه می‌شود که به قابلیت حمل و اندازه لپ تاپ نیز توجه کنید. معمولاً اندازه نمایشگر یک لپ تاپ بیانگر اندازه کل آن است. متداول‌ترین اندازه‌های لپ‌تاپ به شرح زیر هستند:

  • ۱۱ تا ۱۲ اینچ: نازک‌ترین و سبک‌ترین سیستم‌ها، صفحه‌های نمایشی بین ۱۱ تا ۱۲ اینچ دارند و وزن آن‌ها معمولاً بین ۱.۲ تا ۱.۵ کیلوگرم است و بسیار لایت و سبک است.
  • ۱۳ تا ۱۴ اینچ: بهترین اندازه قابل حمل و قابل استفاده را ارائه می‌کند، به خصوص اگر دنبال یک لپ تاپ با وزن کمتر از ۱.۸ کیلوگرم هستید که بسیار خوش دست و راحت برای کار باشد.
  • ۱۵ تا ۱۶ اینچ: معمول‌ترین اندازه لپ تاپ، نوع ۱۵ اینچی است که معمولاً ۲ تا ۳ کیلوگرم وزن دارند. اگر می‌خواهید صفحه‌نمایش بزرگ‌تری داشته باشید و نمی‌خواهید نوت بوک خود را همیشه همراه خود این طرف و آن طرف ببرید، این نوع اندازه مناسب شما است.
  • ۱۷ تا ۱۸ اینچ: اگر لپ تاپ شما همواره قرار است روی میز قرار گیرد، یک سیستم ۱۷ یا ۱۸ اینچی می‌تواند میزان قدرت پردازش مورد نیاز برای بازی‌های سطح بالا را ارائه کرده و یا کارایی در حد یک ورک استیشن داشته باشد.

توجه به پردازنده لپ‌تاپ (CPU)

همانطور که قلب مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عضو بدن انسان برای ادامه زندگیست، پردازنده (CPU) لپ‌تاپ و رایانه نیز همین وظیفه خطیر و بزرگ را دارد و مانند قلب و مغز سیستم عمل می‌کند، چرا که تمامی عملکردهای لپ‌تاپ توسط آن انجام می‌شود. بنابراین دقت به قدرت و توانایی آن برای اجرای کار و برنامه‌های مورد نیاز شما می‌تواند کمک زیادی در خرید لپ‌تاپ به شما کند.

بیشتر بدانید: آموزش کار با لپ تاپ

نسل یازده پردازنده‌های اینتل

نسل یازده پردازنده‌های اینتل اخیر توسط این کمپانی و با نام تایگر لیک معرفی شد که قرار است قلب تپنده نسل بعدی لپ‌تاپ‌ها و از مشخصات لب تاپ خوب در آینده باشد. سری تایگر لیک پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل هستند که از پردازنده گرافیکی مجمع آیریس Xe با حداکثر فرکانس ۴.۸ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند.

اینتل Core i9

در راهنمای انتخاب لپ تاپ، پردازنده‌های Core i9 با عبور از سری Core i7 توانسته‌اند جایگاه قدرتمندترین پردازنده‌های اینتل را به خود اختصاص دهند و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. این پردازنده‌ها تنها در لپ‌تاپ‌های گران یا ورک استیشن‌ها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده بالا پیدا می‌شوند. پردازنده‌های Core i9 تنها مناسب کاربران حرفه‌ای است که از برنامه‌های بسیار سنگینی استفاده می‌کنند.

لپ تاپ core i9

اینتل Core i7

یک مدل بالاتر از Core i5 است و مدل‌هایی با اعدادی که HQ یا K تمام می‌شوند، میزان مصرف بیشتری دارند و دارای چهار هسته هستند که در نتیجه بازی‌ها را می‌توان با آن‌ها به شکل روان‌تری انجام داد و عملکرد بهتری نیز دارند. همچنین Core i7 سری Y نیز وجود دارد که میزان عملکرد و برق مصرفی کمتری دارند.

خرید لپ تاپ corei7

اینتل Core i5

اگر دنبال راهنمایی برای خرید لپ تاپ معمول با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید، مدلی با پردازنده اینتل Core i5 تهیه کنید. مدل‌هایی که نام آنها با U به پایان می‌رسد (به عنوان مثال: Core i5-7200U) معمول‌ترین انواع هستند. مدل‌هایی که انتهای نام آنها Y دارد، قدرت کمتر و عملکردی پایین‌تر دارند؛ درحالی که مدل‌هایی با HQ مصرف بیشتری دارند و در سیستم‌های بازی و ورک‌استیشن‌ها قابل استفاده هستند.

خرید لپ تاپ ryzen 5

اینتل Core i3

عملکرد آنها یک درجه پایین‌تر از Core i5 است و قیمت نیز به همین ترتیب پایین‌تر خواهد بود. اگر احتمالاً می‌توانید Core i5 بخرید، ما آن را توصیه می‌کنیم.

خرید لپ تاپ core i3

پردازنده M1 اپل

اولین پردازنده از سری اپل سیلیکون است که از نظر عملکرد در میان تمامی پردازنده‌های بازار، بهترین است. این پردازنده در لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پردازنده ryzen 3

پردازنده Ryzen 3 یک خانواده از پردازنده‌های قدرتمند و پرطرفدار تولید شده توسط شرکت AMD (Advanced Micro Devices) است. این پردازنده‌ها برای کاربرانی که به دنبال عملکرد قوی و قیمت مناسب هستند، محصولات جذابی به حساب می‌آیند.

پردازنده‌های Ryzen 3 از معماری Zen استفاده می‌کنند که توسط AMD توسعه داده شده است. این معماری برای بهره‌وری بهتر از منابع سخت‌افزاری، عملکرد قدرتمند و مصرف انرژی کم طراحی شده است. به علاوه، پردازنده‌های Ryzen 3 دارای تکنولوژی‌هایی همچون Simultaneous Multithreading (SMT) می‌باشند که به آنها امکان اجرای همزمان وظایف مختلف را با استفاده از ریسه‌های مجازی فراهم می‌کند.

خرید لپ تاپ ryzen 3

پردازنده ryzen 5

پردازنده Ryzen 5 نیز همانند پردازنده Ryzen 3، یک خانواده پردازنده قدرتمند تولید شده توسط شرکت AMD است. با امکانات و قدرت بیشتر، پردازنده‌های Ryzen 5 برای کاربرانی که به دنبال اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین‌تر هستند، محصولاتی مناسب به حساب می‌آیند.

پردازنده‌های Ryzen 5 نیز از معماری Zen استفاده می‌کنند و قابلیت‌هایی همچون تکنولوژی Simultaneous Multithreading (SMT) را دارا می‌باشند. این تکنولوژی به پردازنده‌ها امکان اجرای همزمان وظایف متعدد را با استفاده از ریسه‌های مجازی می‌دهد و عملکرد سیستم را بهبود می‌بخشد.

خرید لپ تاپ ryzen 5

پردازنده ryzen 7

پردازنده‌های Ryzen 7 نیز از قابلیت هماهنگی با تکنولوژی‌های مدرنی مانند PCIe 4.0 و DDR4 RAM بهره می‌برند که امکان ارتقاء و بهبود عملکرد سیستم را به کاربران می‌دهد.

به طور خلاصه، پردازنده‌های Ryzen 7 برای کاربرانی که به دنبال قدرت و عملکرد بسیار بالا در برنامه‌های حرفه‌ای و بازی‌های سنگین هستند، گزینه‌ی بسیار مناسبی می‌باشند. این پردازنده‌ها قدرت و کارایی بالا را با قابلیت اجرای همزمان وظایف متعدد و قابلیت ارتقاء سیستم ترکیب می‌کنند تا تجربه‌ی عالی را برای کاربران فراهم کنند.

خرید لپ تاپ ryzen 7

توجه به کارت گرافیک لپ‌تاپ(GPU)

در راهنمای انتخاب لپ تاپ، پردازنده گرافیکی قدرتمند یکی دیگر از مشخصات مهم و ویژه برای  نکات مهم برای خرید لپ تاپ به حساب می‌آید. اگر بازی‌های کامپیوتری انجام نمی‌دهید، اشیای سه بعدی طراحی نمی‌کنید یا به ویرایش ویدئوهایی با رزولوشن بالا نمی‌پردازید، تراشه گرافیکی یکپارچه برای شما مناسب خواهد بود؛ مخصوصاً گرافیک‌های آنبورد آیریس Xe اینتل.

اما در صورتی که قصد دارید حتی یکی از کارهایی که به آن‌ها اشاره کردیم را با لپ تاپ خود انجام دهید، بزرگترین و از مهم‌ترین نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ برای شما این است که به سراغ دستگاهی بروید که به پردازنده گرافیکی مجزا مجهز است. همانند پردازنده‌ها، تراشه‌های گرافیکی رده‌بالا و پایین وجود دارند.

امروزه لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده‌پایین، معمولا به انویدیا MX450 یا GTX 1660 مجهز هستند، در حالی که مدل‌های میان‌رده دارای RTX 2050 یا RTX 2060 و مدل‌های بالارده دارای RTX 3070 یا ۳۰۸۰ هستند. با این تفاسیر، یکی از مهم‌ترین نکات خرید لپتاپ گیمینگ که باید به آن توجه کنید برخورداری از بهترین پردازنده گرافیکی است.

رم لپ‌تاپ

یکی از نکات مهم درباره خرید لپ تاپ رم آن است که از دیگر قطعات مهم در مشخصات فنی یک لپ تاپ خوب رم دستگاه است. برخی از لپ‌تاپ‌های کمتر از ۲۵۰ دلاری دارای رم ۴ گیگابایتی هستند، اما حتی اگر سیستمی اقتصادی تهیه می‌کنید، به صورت ایده‌آل به حداقل ۸ گیگابایت رم نیاز دارید و اگر کمی بیشتر می‌توانید هزینه کنید، رم ۱۶ گیگابایتی بهتر است. برای بسیاری از کاربران رم ۳۲ گیگابایتی و یا بیشتر، زیاد است.

توجه به پورت‌های لپ‌تاپ

در حالی که وجود پورت معمولاً هنگام راهنمایی برای خرید لپ تاپ اولویت ندارد، اما بهتر است که اتصالات مورد نیاز خود را بر روی سیستم داشته باشید تا اینکه بخواهید تعداد زیادی دانگل را همیشه این طرف و آن طرف ببرید. بیشتر لپ‌تاپ‌های معمولی دارای پورت USB 3.0 و خروجی HDMI برای ویدیو هستند.

نکات مهم در مورد خرید لپ تاپ

بازدید و تحقیق در فروشگاه‌های متفاوت

در راهنمای انتخاب لپ تاپ، نکته دیگری که می‌تواند تا حد زیادی شما را از گمراه و گیج شدن در انتخاب لپ‌تاپ مصون بدارد، جست‌وجو درباره لپ‌تاپ موردنیاز و کسب اطلاعات مربوط به آن است، چراکه بسیاری از فروشندگان با فریب دادن مشتریان ناآگاه قصد دارند آن برند لپ‌تاپی را که برایشان سود بیشتری دارد یا قیمت بیشتری دارند، به فروش برسانند، در صورتی که کاربر از قابلیت‌های فوق پیشرفته آن هیچ استفاده‌ای نمی‌کند، پس با این وجود، در انتخاب فروشگاه اینترنتی که می‌خواهید لپ‌تاپ خود را از آنجا تهیه کنید بسیار توجه کرده و به اعتبار آن فروشگاه آنلاین و یا غیر آنلاین اطمینان داشته باشید.

نکات مهم در هنگام خرید لپ تاپ

توجه به کارت گارانتی لپ‌تاپ

از خریداری دستگاه‌های الکترونیکی که کارت گارانتی معتبری ندارند، به شدت پرهیز کنید چرا که آن‌ها معمولاً کالاهای قاچاقی هستند که صورت رسمی از شرکت تولیدکننده وارد کشور نشده‌اند. پس یکی از موارد مهم در هنگام خرید لپ تاپ، توجه به گارانتی معتبر لپ‌تاپ است.

توجه به کیبورد و تاچ پد لپ‌تاپ

در راهنمای انتخاب لپ تاپ، برخلاف تصور خیلی‌ها کیبورد و تاچ پد از موارد مهم در انتخاب لپ تاپ به حساب می‌آیند، به خصوص اگر کار و فعالیت شما نیاز به تایپ کردن بسیار بالا داشته باشد. اگر لپ تاپ شما بهترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های لپ تاپ خوب را نیز داشته باشد اما از قابلیت ارگونومی خوبی بهره‌مند نباشد اصلاً گزینه‌ای ایده‌آل نیست.

موارد مهم در هنگام خرید لپ تاپ

صفحه نمایش لپ‌تاپ

هر قدر پیکسل‌های بیشتری داشته باشید، محتوای مناسب‌تری روی تصویر می‌بینید و تصاویر شفاف‌تر به نظر می‌رسند. لپ‌تاپ‌های با قیمت مناسب‌تر دارای صفحه نمایش‌های ۱۳۶۶×۷۶۸ هستند، اما اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد، توصیه می‌کنیم که ۱۹۲۰×۱۰۸۰ تهیه کنید که همچنین از آن به عنوان Full HD یا ۱۰۸۰p یاد می‌شود.

برخی از لپ‌تاپ‌های پیشرفته‌تر دارای صفحه‌های نمایشی با اندازه ۲۵۶۰×۱۶۰۰ یا ۳۲۰۰×۱۸۰۰ یا حتی ۳۸۴۰×۲۱۶۰ هستند که همگی تصویری شفاف دارند و برق بیشتری مصرف می‌کنند و عمر باتری کمتری دارند.

همچنین بخوانید: آموزش کار با لپ تاپ HP

صفحه لمسی

در راهنمای خرید لپ تاپ، از دیگر ویژگی های لپ تاپ خوب لمسی بودن نمایشگر آن است. البته اگر به جای خرید مدل‌های ۲ در ۱، لپ تاپ عادی خریداری می‌کنید، از صفحه نمایش لمسی آن بهره زیادی نخواهید گرفت (در صورت داشتن) اما این مسئله که علاوه بر ماوس و کیبورد بتوانید لپ تاپ خود را از طریق نمایشگر خود کنترل کنید یک مزیت بزرگ در راهنمایی برای خرید لپ تاپ به حساب می‌آید. انواع لپ تاپ و لوازم جانبی آن، از دیگر مواردی است که نباید فراموش شود.

نکات مهم درباره خرید لپ تاپ

توجه به باتری

یکی از نکات مهم در هنگام خرید لپ تاپ، عمر باتری آن است. اگر می‌خواهید نوعی نوت بوک بزرگ و حجیم بخرید که فقط روی میز و در نزدیکی پریز برق از آن استفاده می‌کنید، لازم نیست نگرانی در مورد عمر باتری داشته باشید؛ اما اگر می‌خواهید آن را بدون نیاز به پریز استفاده کنید.

توجه به وای فای لپ تاپ

در راهنمای انتخاب لپ تاپ، دقت کنید لپ تاپی که می خواهید خریداری کنید دارای Wi-Fi باشد و حتی بتوانید به وسیله‌ی کابل به اینترنت متصل کنید. این مورد یک از مهم‌ترین نکات مهم در مورد خرید لپ تاپ است که باید به آن توجه کنید.

سوالات متداول در انتخاب لپ تاپ

۱ . در خرید یک لپ‌ تاپ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

خرید یک لپ‌تاپ باید به بودجه، پردازنده، سخت افزار و اندازه دقت کنید.

۲ . در قیمت لپ‌تاپ باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

در این مورد باید به میزان بودجه خود دقت کنید و آن را حتما در نظر داشته باشید.

۳ . لپ‌تاپ را از کجا باید بخریم؟

یک لپ‌تاپ خوب و با کیفیت را باید از فروشگاه‌های آنلاین و یا حضوری معتبر و با ضمانت اصالت کالا بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *